Thursday, August 13, 2009

H1N1

Kementerian Kesihatan Malaysia "MATI KUTU"
Posted on Thursday, August 13

Oleh: SambalTempe

"Kerajaan barisan nasional dibawah perdana menteri Malaysia Datuk Seri Muhammad Najib bin Razak dan menteri Kesihatan Malaysia bagaikan diserang selesema babi atau influenza A (H1N1). Tiada daya upaya untuk memperlahankan wabak selesama babi merebak seluruh negara.

Terkini yang sumber yang diambil dari akbar maya (sila rujuk kepada malaysiakini.com). Jumlah korban atau kematian akibat selesema babi atau influenza A H1N1seramai 28 orang dan 13 kes lagi pesakit dalam ICU atau wad sakit tenat.

Dari kaca mati kami pehak kerajaan Malaysia khasnya Kementerian Kesihatan Malaysia gagal dalam menyekat wabak selesema babi dari merebak seluruh Malaysia sehingga membawa jumlah korban yang besar.

Sebelum ada kematian wabak selesama babi pegawai kesihatan peringkat tertinggi dan menterinya kerap membuat kenyataan dikaca tv dengan membaca jumlah terkena wabak selesama babi jumlah kematian serta wabak impot atau lokal, Itu lah ayat yang selau kita dengar dalam tv atau media.
Sehingga kini menteri dan pegawai yang tertinggi Kementerian kesihatan tidak ada cerita dan press kepada kaca tv. Saolah -olah Kementerian Kesihatan Malaysia sudah "mati kutu".
Yang lucunya menteri Kesihatan Malaysia berbalah dengan nama wabak dengan nama babi, satu pehak kementerian yang lain mahu kekal dengan perkatan babi. Satu pehak mahu buang perkatan babi. Kementerian Kesihatan mahu wabak selesema babi dipanggil dengan wabak Influenza A H1N1.
Dan akhirnya wabak selesema babi terus menyerang rakyat Malaysia dengan wabak selesema babi atau Influenza H1N1 yang diperingkat kritikal.
Menjadi tandatanya rakyat Malaysia mengapa wabak selesema babi merebak begitu cepat. Adakah pehak yang berwajib gagal dalam langkah-langkah yang telah ditetapkan?. Adakah cukup bekalan ubat atau kementerian kesihatan ada bekelan ubat untuk melawan penyakit selesema babi?.....
Mengikut lapotan arus perdana Kementerian Kesihatan Malaysia bekelan ubat untuk melawan penyakit selesema tidak stok simpanan,. Terpulang kepada Kementerian Kesihatan dan Kerajaan Malaysia untuk mengatasi wabak selesema babi atau sekedar penambahan korban atau kematian puluhan atau ratusan rakyat Malaysia........tunggu dan lihat peranan kementerian Kesihatan Malaysia. Setakat ini terser;ah kegagalannya.

No comments:

Post a Comment